Безпека життєдіяльності в ДНЗ
Безпека життєдіяльності
в дошкільному навчальному закладі:
нормативно-правові вимоги
Пріоритети та перспективи розвитку дошкільної освіти на найближчий час визначені Державною соціальною програмою розвитку дошкільної освіти на період до 2021 року (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №629), новими соціальними ініціативи Президента України «Діти – майбутнє України»». Одним з ключових питань роботи ДНЗ визначено – охорона життя і збереження здоров’я дітей дошкільного віку, актуалізація питань безпеки життєдіяльності. Практична реалізація цих питань передбачає створення безпечного розвивального середовища та налагодження системи роботи з безпеки життєдіяльності з педагогами, дітьми і батьками, що включає комплекс взаємопов’язаних заходів.
Робота з ОП учасників освітнього процесу регулюється чинним законодавством України та розпочинається зі створення та вивчення нормативно-правової бази закладу з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу, а саме:
1. Законодавчими актами:
– Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону праці», «Про пожежну безпеку», «Про дорожній рух», «Про цивільну оборону», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування»;
2. Нормативно-правовими актами:
– Типове положення про службу охорони праці, затверджене Держнаглядохорони праці від 15.11.2004;
– Положення про проведення навчання з охорони та безпеки життєдіяльності працівників навчальних закладів, затверджено наказом МОН України 18.04.2006 № 304;
– Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженого наказом МОН України від 20.11.2006 №782;
– Положення про роботу уповноваженого трудового колективу з питань охорони праці;
– Положення про розробку інструкцій з охорони праці в навчальному закладі;
– Положення про адміністративно-громадянський контроль з охорони праці та безпеки життєдіяльності;
– Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчально-виховних закладах, затвердженого наказом МОН України від 31.08.2001 №616 (зі змінами та доповненнями);
– Порядок розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 №270;
– Положення про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 №1232.
3. Нормативно-правовими актами для дошкільних навчальних закладів:
– Державні санітарні правила і норми, Правила безпеки під час проведення занять з фізкультури, Правила електробезпеки, Правила безпечної поведінці на воді та інше.
- Інструктивно-методичними документами з питань безпеки життєдіяльності МОН України:
– Інструкція з організації життя і здоров’я дітей в ДНЗ, затвердженої наказом МОН України №985 від 28.10.2008, Нормативи наповнюваності груп ДНЗ, Про впровадження форм посадових інструкцій, Примірний перелік документів з питань безпеки життєдіяльності та інше.
5. Накази, листи відділу освіти, департаменту освіти і науки облдержадміністрації.
Нормативно-правова база, створена у закладі, забезпечує виконання державних документів з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
У ДНЗ повинна діяти система управління охорони праці, діяльність якої здійснюватися за такими напрямками:
- створення безпечних умов праці і навчання;
- документальне оформлення робіт з ОП, безпеки життєдіяльності;
- системне навчання вихованців та працівників безпеці праці та життєдіяльності;
- профілактика нещасних випадків;
- контроль за дотриманням вимог чинного законодавства з ОП, безпеки життєдіяльності.
Відповідальним за створенням безпечних умов навчально-виховного процесу, згідно з чинним законодавством є керівник закладу, який насамперед повинен забезпечити належне утримання будівель, споруд і території, використання обладнання та устаткування, моніторинг їх технічного стану.
Роботу з вихованцями потрібно планувати на весь навчальний рік за розділами «Безпека дорожнього руху», «Протипожежна безпека», «Безпека життєдіяльності». При плануванні особливу увагу слід приділяти формуванню знань, умінь та навичок дітей про:
- життя людей у природному та предметному середовищі;
- правила поведінки з вогнем, електроприладами;
- безпечні та небезпечні вулиці та дороги;
- виховання вміння надавати собі та іншим допомогу у випадку необхідності.
Здійснюючи навчально-виховний процес в ДНЗ протягом дня, потрібно керуватися наступними принципами:
- перебування дітей у полі зору дорослих та підтримання контакту з ними – запорука особистої безпеки кожного вихованця;
- формування у дітей уявлень про існуючу в навколишньому середовищі небезпеку (зокрема, від незнайомців) – основний метод захисту дітей;
- вироблення і доведення до автоматизму у дітей звички зачиняти двері – засіб особистого захисту вихованців і захисту їхнього житла від злодіїв;
- виховання у дітей розсудливості та обережності при виборі місць для ігор – запобігання випадкам дитячого травматизму;
- дотримання єдиної стратегічної лінії у діяльності педагогічного, дитячого та батьківського колективів.
Перевагу в навчально-виховному процесі слід надавати цікавим довірливим бесідам, розмовам, моделюванню та аналізу певних ситуацій, дидактичним та сюжетно-рольовим іграм, екскурсії до пожежної частини, різноманітні заходи за участю працівників правоохоронних органів, працівників МНС, медичних працівників, відкриті покази, тематичні тижні, інформація в куточку батьків. Важливою формою є проведення Тижня безпеки (листопад, травень).