Методичні рекомендації
Основні правила заучування віршів із дошкільниками
Обраний вірш повинен відповідати віковим особливостям дитини. Художній поетичний твір повинен подобатися своєю музикальністю, яскравістю образів, приносити естетичне й моральне задоволення, викликати бажання пережити знову й знову ті почуття, які викликав вірш, відтворювати, чути ще раз тощо.
Увесь вірш від початку і до кінця треба не поспішаючи, виразно прочитати дитині. Розуміння змісту сприяє ефективнішому запам’ятовуванню. Якщо дорослий розповість вірш напам’ять, то ефект буде більшим. Слід пояснити незрозумілі слова та вислови. Часто нерозуміння з’являється при перших спробах дитини, коли вона перекручує, замінює незрозуміле іншим словом або постійно забуває його. Головне — доступно пояснити.
Усі діти мають свої особливості запам’ятовування. Серед них виділяють три основні типи: аудіали (які легко запам’ятовують інформацію на слух), візуали (яким треба побачити те, що запам’ятовується) і кінестетики (яким треба торкнутися, потримати в руках об’єкти інформації). Від цього будуть залежати обрані допоміжні прийоми запам’ятовування. Для аудіалатреба по-різному емоційно промовляти текст (і пошепки, і голосно, і як ведмежа, і як зайчик тощо). Візуалам необхідно побачити картинку: або в книзі, або намальовану батьками. Дорослим не треба боятися, що вони не мають достатньо художніх здібностей, сам факт малювання привертає увагу дитини. Кінестетикам допоможуть різноманітні жести, які, як опори, нагадуватимуть, про що буде далі у вірші. Самостійно визначити, до якого типу належить дитина, можна практичним шляхом, звернувши увагу на спосіб запам’ятовування, який найбільше їй сподобається і який у подальшому виявиться більш ефективним.
Не треба вимагати, щоб дитина одразу запам’ятала і повторила весь вірш. У когось виходить легко запам’ятати великий за обсягом вірш, а комусь треба повторювати протягом тижня один і той самий вірш. Але якщо ви будете спокійні й упевнені, підбадьорюватимете дитину, у неї обов’язково все вийде як слід. До речі, пригадайте, а як швидко ви самі запам’ятовуєте.
Треба повертатися до вивчених раніше творів. Таким чином ви будете тренувати довготривалу пам’ять і поповнювати поетичну скриньку дитини.
Деякі особливості заучування віршів
у різні дошкільні періоди
У молодшому дошкільному віці (від 3 до 4 років)легше запам’ятовуються вірші, в яких наявні образність, лаконізм, предметність. Малюк швидко запам’ятовує короткі вірші, в яких багато дієслів та іменників, де конкретність і образність поєднуються з динамічними діями. Як правило, це чотиривірші, в яких описуються знайомі дитині іграшки і тварини, прості за композицією, з яскраво вираженою римою. Завдання вивчити вірш не ставиться. Це відбувається мимовільно в процесі багаторазового повторення.
Удома дорослий може скористатися прийомами, які використовують вихователі в дитячих садках. Дорослий пропонує дитині повторювати рядки разом з ним, а потім просить її розповісти весь вірш, підказуючи слова, які вона забула. Потім читає вірш таким чином: він починає — дитина закінчує рядок. Допомагає запам’ятати вірш наочність та його театралізація.
Сильне враження справляють вірші, коли вони розповідаються дорослим у відповідній ситуації. Ось, наприклад, осіннім похмурим ранком, виглянувши у вікно, мама промовляє:
Висне небо синє,
Синє, та не те;
Світе, та не гріє Сонце золоте.
(З вірша Якова Щоголіва «Осінь»)
У середньому дошкільному віці (від 4 до 5 років)тематика віршів стає різноманітнішою і охоплює різні сфери життя дитини (природа, родина, дитсадок). Традиційно до кола читання входять твори поетів-класиків (Т. Шевченка, Лесі Українки, М. Рильського). Для вивчення напам’ять обираються вірші обсягом два чотиривірші.
Оскільки вивчення віршів відбувається із залученням довільної пам’яті, то важливим моментом є створення мотивації: вірш вивчається для якоїсь події (на свято, щоб розповісти бабусі тощо), дитину попереджають, що треба постаратися запам’ятати.
Кращому запам’ятовуванню сприяють такі прийоми:
виконання ігрових дій із предметами під час читання;
домовляння дітьми слів, які римуються;
читання віршів-діалогів за особами;
драматизація.
Зверніть увагу: вірш заучується повністю, без поділу на окремі рядки та строфи.
У старшому дошкільному віці (від 5 до 6 років)збільшується обсяг віршів, ускладнюється їх зміст і художні засоби. Але напрям роботи з вивчення принципово не змінюється порівняно з попереднім періодом.
Для кращого запам’ятовування вірша можна ставити запитання за змістом тексту, а відповідати цитатами із цього вірша.
Особливу увагу і в середньому, і в старшому дошкільному віці треба приділяти виразності читання. Для цього можна використати такі прийоми:
основний прийом — зразок виразного читання, дорослого;
підказування потрібної інтонації;
нагадування випадку із життя дитини, схожого на описаний у вірші, щоб правильно відтворити почуття;
аналіз характеру персонажів, що допомагає обрати потрібну інтонацію (Яка лисичка? — Хитра. — Як вона говорить? — Улесливо, вмовляючи.)
Головне, що ви маєте пам’ятати, коли з дитиною вивчаєте напам’ять вірш, — це повинно приносити задоволення обом. Краще зупинитися раніше, ніж дитина стомиться. Краще цим не займатися, якщо дитина категорично відмовляється. Краще взагалі не займатися вивченням напам’ять, якщо це вас і її нервує і дратує.